Artiklar om hälsa

Satsa på chokladen i påskägget

Skriv ut
Publicerat:31 mars 2010
Författare:Michael Nyhaga
Taggar: Hälsa Mat

Ny forskning visar att choklad kan minska risken för hjärtinfarkt och stroke. En chokladbit om dagen rekommenderas.

Forskare i Tyskland har följt nästan 20 000 vuxna i över tio års tid. De har mätt personernas hälsa och frågat hur mycket choklad de äter. Det visar sig att de som åt mest choklad – med ett snitt på 7,5 gram per dag – hade lägre blodtryck och hela 39 procents lägre risk att få stroke eller hjärtinfarkt än dem som åt minst choklad.

I absoluta tal innebär det att ett ökat chokladintag med sex gram per dag skulle innebära 85 färre hjärtinfarkter och slaganfall hos dem som åt minst choklad – 219 av 10 000 lågchokladätare drabbades nämligen av någon av dessa sjukdomar under den tid studien pågick.

– Små mängder choklad kan hjälpa till att förebygga hjärt-kärlsjukdom, men enbart om den ersätter annan energirik mat, som snacks, så att kroppsvikten inte ökar, hävdar en av forskarna bakom studien, Birian Buijsse, i en presskommentar.

Ingen ny kunskap

De som åt mest choklad hade lägre blodtryck än dem som åt minst. Därför var den förebyggande effekten mot stroke, där blodtrycket spelar en ännu större roll, något större än för hjärtinfarkt.

Även bortsett från blodtryckssänkningen hade chokladen en skyddande effekt mot både hjärtinfarkt och stroke.

De tyska forskarna, verksamma vid German Institute of Human Nutrition, antar att den skyddande effekten beror på så kallade flavonoider i chokladen. Dessa ämnen finns det mer av i mörk choklad, så forskarna drar slutsatsen att mörk choklad är bättre än ljus.

Tidigare forskning, bland annat vid Karolinska institutet, har också visat att risken att dö i hjärtsjukdom minskar betydligt för dem som äter choklad. Det som är nytt med den aktuella studien är att den är betydligt större än föregångarna. Dessutom löper den över lång tid, vilket ytterligare stärker resultaten.

Forskarna bakom den tyska studien konstaterar dock att det är för tidigt att hävda att man bör äta choklad för att förebygga hjärt-kärlsjukdom. Fler studier behövs, hävdar de.

Prenumerera på vårt nyhetesbrev

Vill du läsa mer om arbetsmiljö och hälsa?

Då kan du prenumerera på vårt nyhetsbrev

Dela din åsiktinformation

antal tecken kvar"
Redaktionen förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer som inte håller sig till ämnet eller innehåller:
  • förtal, personliga angrepp eller förolämpningar
  • hets mot folkgrupp, sexistiska yttranden eller andra trakasserier
  • uppmaningar till brott eller utgör annan brottslig verksamhet
  • olovligt bruk av upphovsrättsligt skyddat material
  • kommersiella budskap eller reklam
  • mer än 700 tecken